menusearch
afrazlaser.ir

ساخت ماکت معماری

۱۳۹۹/۳/۱۵ پنج شنبه
(3)
(0)
ساخت ماکت معماری
ساخت ماکت معماری
ساخت ماکت معماری
ماکت معماری چیست؟
مدل معماری ابزاری است که اغلب برای بیان یک طرح ساختمان یا طرح اصلی استفاده می‌شود. این مدل ایده های معماری را نشان می‌دهد و در تمامی مراحل طراحی قابل استفاده است. یک مدل معماری مقیاس و حضور فیزیکی یک طرح پیشنهادی را نشان می‌دهد.
ماکت معماری یک مدل فیزیکی سه بعدی از یک طرح معماری است که معمولا با مقیاس کوچکتر ساخته می‌شود. در گذشته، برای ساخت ماکت معماری از چوب بالسا یا فوم استفاده می‌کردند و با ابزاری مثل کاتر برای برش قطعات استفاده می‌کردند اما، حالا با استفاده از روش های دیجیتال مثل برش لیزری و پرینت سه بعدی، ماکت معماری را می‌سازند.
مدل های معماری از تکنیک ها و روش های متفاوتی ساخته می‌شوند که هر کدام با توجه به نوع ماکت و کاربری و بودجه مورد نظر ساخته می‌شوند. امروزه ها این تکنیک ها با سرعت و دقت بیشتری انجام می‌گیرد. و این سرعت ساخت مستلزم وجود تجهیزات کارآمد است.
با وجود توسعه تصویر گرافیکی و رندرینگ که بسیار واقع گرایانه تر شده است، ماکت معماری درک بهتری از فضای طراحی شده را در اختیار بیننده قرار می‌دهد.
شما به عنوان یک دانشجو در طول فرایند طراحی حداقل یکبار، ساخت ماکت را تجربه می‌کنید. این کار باعث پیشرفت در مهارت تفکر سه بعدی شما خواهد شد.ساخت ماکت معماری نه تنها باعث نقد طرح مورد نظر شما می‌شود بلکه باعث تقویت مهارت های جدیدی در به کارگیری تخیل سه بعدی شما خواهد شد.
چند نوع ماکت معماری وجود دارد؟
مدل های معماری در فرایند طراحی را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:
نوع اول ساخت ماکت روش مفهومی یا کانسپچوال است که در مرحله اولیه طراحی برای بیان ایده اصلی شکل گرفته در ذهن طراح به کار گرفته می‌شود.
نوع دوم ساختماکت معماری تولید ماکت بر اساس طرح توسعه یافته است که در این مرحله توسط عموم و کارفرما دیده نمی‌شود. بلکه برای توسعه طرح و راه حل برای مشکلات طرح شکل می‌گیرد.
نوع سوم مدل ارائه مدل است، که برای ارائه ایده های طراحی معماران به کارفرما یا عموم استفاده می‌شود.در ادامه به جزییات بیشتری در مورد مدل ها می‌پردازیم.
  • مدل مفهومی
مدل مفهومی به طراح این امکان را می‌دهد تا مفاهیم و ایده های اولیه را با استفاده از مدل ها و شکل های اولیه توسعه دهد تا یک فرم را توسعه دهد.از یک رویکرد اولیه برای طراحی مدل مفهومی استفاده می‌شود که در آن یک ایده به زبان ساده توصیف می‌شود.اگرچه طراحی اغلب به عنوان نقطه شروع برای توسعه مورد استفاده قرار می‌گیرد، مدل فیزیکی به ما این امکان را می‌دهد تا ایده های خود را به صورت سه بعدی کشف کنیم.متریال استفاده شده برای این نوع مدل تمایل به اساسی تر بودن دارند و یک با یک روش کلی تر به ساخت گرفته می‌شود.مدل مفهومی به سرعت ساخته می‌شود و انجام تغییر در آن بسیار راحت انجام می‌گیرد.
مدل مفهومی ماکتمدل کانسپت ماکت
  • مدل توسعه یافته
مدل های توسعه یافته یک گام فراتر در توسعه ایده ها و راه حل های طراحی پیش می‌روند. این مدل از متریال با کیفیت بالاتر برخوردار خواهد بود که مشخصات آن را در طراحی منعکس می‌کند و به ما در درک و ارتباط مقیاس، فرم و متریال کمک می‌کند.در مدل فیزیکی از بافتی استفاده می‌شود که در آن طرح با جزییاتی بیشتر نسبت به مدل مفهومی نشان داده می‌شود امکان دیده شدن متریال و شکل کار را فراهم می‌کند.در این مرحله می‌توان مدل فیزیکی را به کارفرما نشان داد تا در مرحله فرایند طراحی قرار بگیرد.
مدل توسعه یافته ماکتمدل توسعه یافته ماکت
  • مدل ارائه
مدل ارائه به مراتب دقیق تر از مدل های قبلی است و متریال پیشنهادی این طرح را منعکس می‌کند.بافت سایت و محیط اطراف اغلب در مدلهای ارائه دیده می‌شود تا نشان دهد چگونه طرح متناسب با معماری و منظر اطراف است.در بعضی موارد، مدل ارائه روشن می‌شود، که جلوه ای چشمگیر ایجاد می‌کند و اغلب برای برجسته کردن مناطق خاص یک طرح مورد استفاده قرار می‌گیرد.مدل ایجاد شده مخصوصاً برای نمایش برنامه هایی که عمدتا در هنگام شب مورد استفاده قرار می‌گیرند (رستوران ها، تئاترها، کافه ها و ...) کارا است.
مدل ماکت معماریمدل ماکت معماری
متریال برای مدل های معماری
انتخاب متریال برای مدل های شما به چند عامل بستگی دارد.
  • آیا شما در حال ساختن مدل ماکت مفهومی هستید یا یک ارائه نهایی؟
  • آیا میخواهید متریال به کار رفته در طرح را نشان بدهید؟
  • آیا می‌خواهید یک مدل معمولی را ایجاد کنید که فرم ساختمانها را نشان می‌دهد؟
  • هزینه ای که برای کار ماکت در نظر گرفتید چقدر است؟
  • آیا برای ساخت ماکت محدودیت زمانی دارید؟
متریال استفاده شده برای مدل ارائه باید کاملا مقاوم و با دوام باشد و بتواند در مقابل نور خورشید مقاومت کند.ولی در مدل ماکت مفهومی نیازی به با دوام بودن ماکت نیست و می‌توان از متریال معمولی و ساده استفاده کرد. ما درمقاله انتخاب متریال مناسب برای ماکت به طور مفصل در رابطه با این موضوع پرداخته ایم.
انتخاب درست سبک و مقیاس مدل شما
یکی از عوامل در موفقیت یک مدل معماری، نحوه ارائه آن است برخی از سوالات زیر منجر به تصمیمات مهم در رابطه با مدل شما خواهد شد.
  • هدف از ماکت چیست؟
  • ماکت مورد نظر قرار است مرتبط با چه کسی یا چه چیزی باشد؟
  • هزینه در نظر گرفته شده چقدر است؟
  • محدودیت زمانی چگونه است؟
  • آیا متریال پیشنهاد شده برای طرح را باید نشان داد؟
  • آیا زمینه و سایت طرح مهم است؟
  • آیا باید کل مدل یا یک بخش را نشان داد؟
اگر در حال ساخت یک مدل معمولی هستید می‌توانید از دو متریال متفاوت برای مدل و سایت پلان کار استفاده کنید.
مقیاس ماکت معماری
هنگامی که تصمیم گرفتید مدل شما به چه چیزی نیاز دارد مرحله بعدی انتخاب مقیاس مناسب است. انتخاب مقیاس مناسب ماکت در گرو دو نکته است، اینکه ابعاد ماکتی که نیاز به مدل شدن دارد چقدر است و اینکه شما چقدر جزییات از ماکت می‌خواهید نشان دهید.اگر قرار باشد منطقه و ابعاد بزرگی را نشان بدهید باید مقیاس کوچکتر مثل 1 به 500 یا 1 به 1000 را انتخاب کنید.در این مقیاس معمولا جزییات زیادی را نمیتوانید نشان بدهید. معمولا از ماکت حجمی در این مقیاس ها استفاده می‌کنند.
اگر هدف از ساخت ماکت نشان دادن خود ساختمان و مدل باشد می‌توانید از مقیاس 1 به 100 یا 1 به 200 استفاده کنید.در این مقیاس شما می‌توانید بالکن ها، پنجره ها و درب ها در ماکت به خوبی نشان دهید.اما اگر هدف شما نشان دادن فضای داخلی در ماکت یا نشان دادن بخشی از یک ماکت است، مقیاس 1 به 50 یا 1 به 20 مناسب است و جزییات بیشتری را می‌توانید در آن نشان دهید.
مهمترین مشکل دانشجویان و افراد مختلف برای مقیاس، ترسیم مقیاس و تبدیل مقیاس ها به یکدیگر است، مقیاس 1 به 1 مدل واقعی ماکت است مقیاس 1 به 10، یک دهم مقیاس واقعی است و مقیاس 1 به 100، یک صدم مقیاس واقعی است. اگر می‌خواهید مدلی را در مقیاس 1 به 200 ایجاد کنید شما باید 1 متر را 1000 میلیمتر در نظر بگیرید عدد 1000 را تقسیم بر عدد مقیاس که اینجا 200 است، می‌کنیم، جواب 5 میلیمتر است یعنی 1 متر در مدل واقعی در مقیاس 1 به 200، باید 5میلیمتر ترسیم شود.به همین تناسب در مقیاس 1 به 1000، 1 متر، 1 میلیمتر در نظر گرفته می‌شود.
گاهی اوقات نیز مدل ما با مقیاس 1 به 100 کشیده شده است و در ایجاد ماکت نیاز به تبدیل کردن مقیاس داریم برای تبدیل مقیاس 1 به 100 به 1 به 200 مدل ما در ضریب 0.5 ضرب می‌شود و به همین تناسب برای تبدیل کردن مقیاس 1 به 100 به 1 به 1000، مدل ما در ضریب 0.1 ضرب می‌شود. در واقع ما نشانگر مقیاس اولیه را تقسیم بر نشانگر مقیاس تبدیل می‌کنیم تا ضریب تبدیل به دست آید.
وسایل ساخت ماکت
  • کاتر
شما برای برش قطعات ماکت به کاتر احتیاج خواهید داشت، برش دقیق متریال با خط کش فلزی بسیار منظم و دقیق انجام پذیر است، تیغه های کاتر به طور منظم در فواصل زمانی باید عوض شود زیرا در اثر فشار زیاد بر روی آن ممکن است دچار لغزش شود و بر دستتان آسیب وارد کند.
  • خط کش 
یک خط کش فلزی باعث می‌شود شما برای خط های مستقیم، برش دقیقی را داشته باشید.
چسب
برای هر نوع متریالی یک نوع چسب به خصوص را باید استفاده کنید چون با توجه به مواد شیمیایی به کار رفته در متریال، چسب ها ممکن است متریال را ذوب کنند یا چسبندگی متریال به قدری نباشد که دو قطعه را کنار هم نگه دارد.
  • چسب پلکسی
برای چسباندن پلکسی باید از چسب مخصوص به خود استفاده کنید، چسب کلروفوم مخصوص چسبیدن دو قطعه پلکسی است این چسب برای افزایش تمیزی و دقت کار باید با سرنگ تزریق شود هنگام تزریق چسب، مقداری به بیرون از اتصال هدایت می‌شود که جای نگرانی نیست چون بخار می‌شود. برای چسباندن پلکسی از چسب 1 2 3 هم می‌شود استفاده کرد به شرط آنکه خیلی به دقت و حوصله مناسب استفاده شود.
  • چسب چوب
چسب چوب برای چسباندن قطعات ام دی اف و تخته سه لا و چوب به کار می‌رود باعث می‌شود بافت دو قطعه چوبی به خوبی در هم تنیده شوند ولی از چسب 1 2 3 هم برای چسباندن چوب ها می‌شود استفاده کرد. از چسب چوب برای اتصال پلاستوفوم هایی مثل یونولیت نیز می‌شود استفاده کرد. یونولیت با چسب های 1 2 3 یا معمولی ذوب می‌شود.
  • چسب 1 2 3 
به غیر از پلاستوفوم ها و پلی اتیلن و پلی یورتان هر متریال غیر فلزی را می‌توانید با چسب 1 2 3 به هم بچسبانید، این چسب، چسبندگی بسیار بالایی دارد ومعمولا شما زمان کمتری برای چسباندن دو قطعه خواهید داشت بنابراین باید تسلط بالایی بر روی ساخت داشته باشید.هنگام استفاده از این چسب باید از دستکش مخصوص استفاده کنید و همچنین استفاده از ماسک نیز هنگام کار، توصیه می‌شود.
برش لیزری
امروزه تولید کنندگان و طراحان برای عملی شدن و اجرا کردن ایده ها و طرح ها نیاز به تکنولوژی را در خود می‌بینند. بنابراین شناخت تکنولوژی متناسب با صنایع تولیدی و خدماتی امری اجتناب ناپذیر است. چرا که سرعت و دقت با ماشین های مکانیکی بسیار بیشتر نسبت به روش سنتی و دستی است، علاوه بر این فاکتور ها، هزینه به عنوان مهمترین عامل در تولید محصول، کاهش پیدا می‌کند.
برش لیزری به دستگاهی اطلاق می‌شود که بتواند متریال مختلف را به صورت دو بعدی برش و یا حکاکی نماید. شما برای برش قطعاتی که قبلن آنها را گسترده کرده اید می‌توانید از برش لیزری استفاده کنید.
پرینت سه بعدی
پرینت سه بعدی به دستگاهی گفته می‌شود که احجام سه بعدی طراحی شده را به حجم جامد پرینت نماید در حال حاضر 4 نوع مدل پرینت 3 بعدی غالبا برای ساخت مدلهای 3 بعدی به کار میروند.پرینت 3 بعدی در صنایع هوافضا،خودروسازی،مجسه سازی،قطعات صنعتی ،پزشکی، تجهیزات نظامی و ماکت سازی معماری کاربرد گسترده ای دارد.دستگاه مورد استفاده در این شرکت از نوع FDM است فیلامنت مورد استفاده از نوع PLA است. و ابعاد دستگاه 25*25*30 سانتیمتر است.
 
مرتبط با این بخش
ماکت سازی