menusearch
afrazlaser.ir

تکنیک های ساخت ماکت

۱۴۰۲/۲/۳۱ یکشنبه
(0)
(0)
تکنیک های ساخت ماکت
تکنیک های ساخت ماکت
تکنیک های ساخت ماکت
  • تکنیک ساخت حجمی
در تکنیک ساخت ماکت حجمی از زاویه بالا و تاپ به ماکت نگاه میکنند طوریکه بتوان لایه های طبقات را دید و آنها را روی هم سوار کرد. ماکت حجمی ,با اسلایس کردن پلان یا نما و منتاژ آنها روی هم بدست می‌آید.
جزییات درو پنجره در این ماکت دیده نمی‌شوند و شمای کلی حجم خودنمایی میکند .ساخت ماکت با این تکنیک کم هزینه تر از تکنیک های دیگر می‌شود چرا که مقیاس کار در این نوع ماکت کوچک هست و متریال و برش کمتری در آن به کار می‌رود.
ماکت های اولیه معماری, ماکت های شماتیک، ماکت های توپوگرافی همه می‌توانند از این روش استفاده شوند.گاهی اوقات در ماکتهایی که از دو طرف منحنی می‌باشند تکنیک حجمی خیلی به کار نمی‌آید مگر اینکه شمای کلی را به صورت پله پله نشان دهیم.برای آموزش گسترده سازی ماکت کلیک کنید.
گسترده سازی ماکتساخت ماکت ارزان
ساخت ماکت حجمی توپوگرافی
توپوگرافی از شامل سایت مجموعه و بستر طرح است که با توجه به شیب زمین و پستی بلندی طراحی می‌شود. ماکت توپوگرافی شامل لایه های حجمی است که روی هم به صورت پله ای منناژ می‌شود .
برای ساخت ماکت های حجمی توپوگرافی از لایه بزرگ و کد ارتفاعی صفر سایت پلان شروع می‌کنیم و با هر بار افزایش لول ارتفاعی ،آن را روی لایه قبلی قرار می‌دهیم تا جایی این کار را میکنیم تا به لایه آخر برسیم. معمولا متریال توپوگرافی با توجه به مقیاس و کد ارتفاعی آن تعیین می‌شود و بیشتر از مقوا کارتون مقوا ماکت فوم برد یا ام دی اف در ساخت ماکت توپوگرافی استفاده می‌شود.
گسترده سازی توپوگرافیساخت ماکت توپوگرافی
  • تکنیک ساخت ماکت تاشو
در این روش برای ساخت ماکت اضلاع پلان را به صورت یک خط ترسیم میکنیم و سپس در نقطه تغییر زاویه ضلع یک خط تا قرار می‌دهیم .تمام طبقات یک ماکت با این روش قابل ساخت است. در و پنجره و جزییات نما در این روش به خوبی دیده می‌شود و می‌توان از حکاکی یا برش جهت نشان دادن آنها استفاده کرد .
مناسبترین متریال برای ساخت این نوع ما کت مقوا گرم پایین است هر چند مقوا ماکت هم می‌توان استفاده کرد و لی منتاز سخنتری به مراتب خواهد داشت.
ساخت ماکت راحتساخت ماکت تاشو
  • تکنیک ساخت ماکت به روش صفحه به صفحه
در این روش اضلاع پلان با زاویه 90 درجه رو هم منتاز می‌شوند به این صورت که دیواره های طبقات به صورت جدا برش خورده کی شوند و سپس کنار هم منتاژ می‌شوند اتصال آنها به هم با چسب انجام می‌گیرد. در این روش هم جزییات به خوبی دیده می‌شوند.
در این روش از متریال مقوا ماکت ام دی اف چوب بالسا می‌توان استفاده کرد.
تکنیک ساخت ماکتروش ساخت ماکت
  • تکنیک ساخت ماکت با پرینت سه بعدی
در این روش ساخت ماکت کل حجم ماکت با پرینت سه بعدی ساخته می‌شود ممکن است بعضی از قسمت های ماکت به صورت دستی و برخی با پرینت سه بعدی ترسیم شود و کنار هم منتاژ شوند. پرینت سه بعدی نسبت به برخی از نرم افزارهای ترسیمی به درستی پرینت می‌کند نرم افزار راینو و تری دی مکس برای ساخت ماکت به روش پرینت سه بعدی مناسب است قیمت ماکت به این روش چند برابر قیمت ماکت با روش های معمولی می‌شود .
متریال مورد استفاده در پرینت سه بعدی نوعی پلاستیک سفت است که جزییات 2 میلیمتر به بالا رو می‌تواند پرینت کند حجمی که پرینت سه بعدی می‌شود باید کاملا بسته باشد و خلل و فرج زیاد باعث نقص در ساخت آن خواهد شد.
ساخت ماکت با تری دی پرینتتکنیک ساخت ماکت
چه روش ساخت ماکتی کم هزینه تر است؟
ماکت حجمی به دلیل استفاده از متریال کم و سرعت منناژ سریع آن از همه روش های ساخت ماکت ارزانتر و کم هزینه تر است
متریال ساخت ماکت حجمی اکر با ام دی اف و مقوای ایرانی ساخته شود مبلغ نهایی آن کم هزینه تر از سایر متریالها و روش ها خواهد شد.

سخن پایانی
ساخت ماکت به عنوان نمونه مینیاتوری از طرح بنای اصلی می‌تواند نقش به سزایی در درک اثر به بیننده القا کند ،با توجه به جزییات کار و حجم سه بعدی بنا می‌توان نسبت به ساخت آن ماکت اظهار نظر کرد. قیمت ساخت ماکت با توجه به تکنیک ساخت و نوع متریال می‌تواند نوسان کند ولی کیفیت گسترده سازی و انتخاب متریال متناسب با نوع ماکت، می‌تواند اطلاعات بیشتری از طرح اصلی به کارفرما یا استاد دانشگاه ارایه دهد.