menusearch
afrazlaser.ir

آموزش گسترده سازی ماکت

۱۴۰۲/۱/۲۸ دوشنبه
(0)
(0)
آموزش گسترده سازی ماکت
آموزش گسترده سازی ماکت
آموزش گسترده سازی ماکت
برای ساخت ماکت طرح معمای چه در مقیاس شماتیک یا دانشجویی و چه در مقیاس پروژه ی اجرایی ابتدا باید کلیت ساخت پروژه را گسترده کرد.منظور از گسترده سازی چیست؟ گسترده سازی، تجسم سه بعدی بنا در ذهن و ترسیم آن به صورت دو بعدی است، طوریکه بتوان پس از برش لیزری آن را ساخت.در گذشته ای نه چندان دور گسترده سازی بنا با کاتر به دستی انجام می‌شد ولی در حال حاضر ترسیم آن با اتوکد یا کرل و برش آن با استفاده از برش لیزری انجام می‌گردد.معمولا برای ساخت ماکت های معماری از دو شیوه حجمی و با جزییات استفاده می‌شود در این مقاله به آموزش گسترده سازی به این دو شیوه می‌پردازیم.
ساخت ماکت حجمی
شاید این روش گسترده سازی از آسانترین روش ها برای ساخت ماکت است. در این روش گسترده سازی، ماکت به صورت شماتیک و حجمی ساخته می‌گردد.
گسترده سازی ماکت حجمیگسترده سازی ماکت معماریساخت ماکت حجمی
برای گسترده سازی ماکت حجمی باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:
  • ابتدا مقیاس کار خود را مشخص و در نرم افزار آن را اعمال کنید .برای یادگیری مقیاس کردن طرح می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.
  • بعد از مشخص کردن مقیاس کار باید دور تا دور هر طبقه به صورت پلی لاین (polyline) ترسیم شود.
  • با توجه به ارتفاع هر طبقه تعداد لایه هایی که باید از هر طبقه تکرار شود محاسبه می‌کنیم برای این کار ابتدا متریال مورد نظر خودمان را مشخص می‌کنیم. بعد ارتفاع مقیاس شده را بر ضخامت متریال تقسیم می‌کنیم تا تعداد لایه های هر طبقه به دست آید.در جدول زیر ضخامت انواع متریال را قرار داده ایم
جدول تعیین ضخامت متریال
نوع متریال
ضخامت متریال
مقوا ماکت
1.6 میلیمتر
مقوا کارتون
4 میلیمتر
مقوا گرم پایین
0.5 میلیمتر
ام دی اف
2.5 میلیمتر و 5 میلیمتر
پلکسی
1 میلیمتر تا 10 میلیمتر
مقوا کرجی
4 میلیمتر
چوب بالسا
1 میلیمتر تا 10 میلیمتر
چوب پنبه
1 میلیمتر تا 10 میلیمتر
فوم
2 میلیمتر تا 6 میلیمتر
 
  • پس از مشخص شدن تعداد هر لایه، آنها را کنار هم داخل کادر مشخص برای برش لیزری قرار می‌دهیم.
  • سایت پلان را در 2 رنگ مشخص می‌کنیم، یک رنگ برای جاهایی که می‌خواهیم با برش لیزری جدا شود و یک رنگ متفاوت برای جاهایی که می‌خواهیم حکاکی شود.
نکته مهم انتخاب متریال مقاوم با ضخامت بالا برای سایت پلان است تا بتواند وزن ماکت را تحمل کند.
برای گسترده سازی حجم های خاص و فرم های کرو باید در راینو از دستور کانتور جهت ساخت ماکت استفاده کرد.
اگر در طراحی پلانهای برش از حکاکی برای نشان دادن فضاها استفاده شود، حتما باید رنگ آن جدا از رنگ برش باشد.
ساخت ماکت با جزییات
برای ساخت ماکت با جزییات کامل نیاز به اطلاعات و دیتای کامل از پروژه و طرح است طوریکه نماهای چهار جهت و پلانها دقیق ترسیم شده باشند. برای ساخت ماکت با جزییات باید زمان زیادی در نظر گرفت تا به نتیجه مطلوبی رسید.
آموزش ساخت ماکت با جزییاتساخت ماکت معماری گسترده سازی ماکت معماری
مراحل ساخت این ماکت در ادامه شرح داده می‌شود.
  • ابتدا باید مقیاس کار را در ترسیم مشخص کنید معمولا برای بهتر دیده شدن ماکت از مقیاس 1 به 100 یا 1 به 50 استفاده می‌شود.
  • سایت پلان را ابتدا حکاکی می‌کنیم تا بتوانیم رد دیوارهای نما را بیاییم و روی آن کار را منتاژ کنیم. اگر سایت پلان دارای توپوگرافی بود می‌توانیم آن را همانند ماکت حجمی گسترده کنیم.
  • دو نوع روش برای ساخت ماکت با جزییات وجود دارد اولی ساخت ماکت با مقوا ماکت یا ام دی اف است که در آن قطعات دیوار هر طبقه به صورت مجزا برش می‌خورد سپس سقف هر طبقه بر روی دیوارهای همان طبقه قرار می‌گیرد.در گسترده سازی به روش دوم از تا کردن مقوا گرم پایین برای فرم دهی به دیوارها استفاده می‌گردد.روش تا کردن سرعت بیشتری به منتاژ کار می‌بخشد و همچنین شکل های کرو و منحنی، بر خلاف روش اول بسیار آسان فرم می‌گیرد. در روش اول برای فرم دهی به اشکال کرو باید از تکنیک خم کردن صفحه با برش های یک در میان استفاده کرد.
  • برای ساخت قطعات ماکت باید طول هر دیوار را محاسبه کرد و ارتفاع کار را با توجه به ارتفاع هر طبقه بدست آورد. می‌توان شکل پنجره را بر روی دیوار حکاکی نمود یا برخی از قسمت های پنجره را برش زد و در پشت کار از طلق یا پلکسی در نشان دادن پنجره ها استفاده کرد.
  • بعد از گسترده سازی دیوارها و سقف هر طبقه آنها را با توجه به ابعاد هر متریالی داخل آن قرار می‌دهیم تا اپراتور لیزر آنها را برش بزند.در ادامه ابعاد هر متریالی را در جدول قرار می‌دهیم.
جدول ابعاد شیت متریال
نوع متریال
ابعاد متریال
مقوا ماکت چینی
100*70 سانتیمتر
مقوا ماکت ایرانی
68*48 سانتیمتر
ام دی اف
120*90 سانتیمتر
چوب بالسا
100*10 سانتیمتر
چوب پنبه
90*60 سانتیمتر
مقوا گرم پایین
50 *70 و 100*70 سانتیمتر
پلکسی
120*90 سانتیمتر
فوم
40*30 سانتیمتر
مقوا کارتون
100*70 سانتیمتر
سخن پایانی
در انتخاب روش ساخت ماکت و نوع گسترده سازی آن، توجه به شکل وفرم طرح بسیار پراهمیت است. با توجه به انعطاف پذیری متریال می‌توانیم نسبت به روش گسترده سازی اقدام کنیم.گسترده سازی حجمی با سرعت بسیار بیشتری چه در هنگام گسترده کردن و چه در هنگام ساخت نسبت به ماکت با جزییات انجام پذیر است. در ماکت های حجمی گاهی فرایند گسترده سازی به صورت برش از نما انجام می‌گیرد که متریال به صورت عمودی بر روی بیس ماکت قرار می‌گیرد. در این مقاله سعی شد تا راه گشای بسیاری از دانشجویان و معماران در گسترده سازی ماکت باشد اگر در فرایند گسترده سازی به مشکل برخوردید می‌توانید با ما تماس بگیرید.