menusearch
afrazlaser.ir

شابلون پتینه کاری

۱۴۰۲/۳/۲۴ چهارشنبه
(1)
(0)
شابلون پتینه کاری
شابلون پتینه کاری

شابلون پتینه کاری

قبل از تعریف شابلون پتینه کاری شاید بپرسید شابلون چیست؟ شابلون به الگو و طرح راهنمایی گفته می‌شود که ما را برای نگاشتن هر طرحی روی صفحه مورد نظر کمک می‌کند.

در دکوراسیون داخلی، پتینه دیوارها و سقف ها از موارد مورد توجه مشتریان خرید خانه و کارفرمایان است. پتینه کاری به نگاشتن طرح های سنتی به همراه طرحهای مدرن بر روی دیوار ها و سقف یک ساختمان می‌گویند که با استفاده از شابلون و رنگ پاشی به صورت نقش برجسته بر روی دیوار یا سقف می‌نشیند.

پتینه کاری از ایام قدیم تا همین امروز به روشهای متعددی استفاده می‌شده است اما با گذشت زمان ایجاد طرح ها به بدون راهنما کمی وقت گیر و سخت به نظر می‌رسید، شابلون ها به عنوان ابزاری راهنما برای نشاندن طرح روی پتینه بسیار راه گشا بوده اند.

برای مطالعه انواع روش پتینه کاری این مقاله را بخوانید.

 

 

ساخت شابلون پتینه کاریطراحی شابلون پتینه

  • چرا برای پتینه کاری به شابلون نیاز داریم؟

با توجه به مشکل بودن فرایند دستی انتقال طرح بر روی دیوار یا سقف ،شابلون ها با دقت بسیار زیاد برای پتینه کاری استفاده می‌گردند. باتوجه به ابعاد بزرگ دیوارها و سقف ها شابلون ها پتینه کاری در هر اندازه و سایز قابل استفاده هستند. شابلون با دقت بسیار زیاد نسبت به روش دستی قادر به نگاشتن طرح بر روی صفحه است. برای اینکه بهتر این نیاز را درک کنید طرحی را روی مقوا یا. کاغذ پرینت بگیرید و با کاتر طرح را از آن برش دهید تا شابلون به روش دستی ساخته شود. این کار شاید برای طرحهای بزرگ زمان زیادی نبرد ولی برای طرحهای پر جزییات کاری بسیار زمانگیر و بیهوده است از این رو شابلون ها با دقت و سرعت و ظرافت، برای کار پتینه کاری مناسب می‌باشند.

تولید شابلون پتینه کاریشابلون پتینه کاری

  • انواع شابلون پتینه کاری

شابلون های پتینه کاری با توجه به گستردگی و گوناگونی، بسیار متنوع می‌باشند. بیشترین استفاده از شابلون های پتینه کاری، طرح ماندالا است این طرح با توجه به تلفیق معماری مدرن و سنتی قابل توجه طراحان است. طرح های هندسی منظم و غیر منظم از جمله طرحهای مناسب جهت کار پتینه کاری می‌باشند. انواع طرح های پتینه کاری را در زیر فهرست کرده ایم.

طرح پتینه ماندالا

 

شابلون طرح ماندالاساخت شابلون طرح ماندالاشابلون طرح ماندالا

طرح پتینه خوشنویسی

 

ساخت شابلون طرح چهار قلساخت شابلون طرح ای هیچ برای هیچ

 

طرح پتینه حیوانات

 

شابلون طرح گورخرشابلون طرح پروانه

طرح پتینه فیگور انسان

 

طرح پتینه فیگور زنان افریقاییساخت طرح پتینه فیگور

طرح پتینه مفهومی

 

ساخت طرح پتینه خاصساخت طرح پتینه مفهومی

طرح پتینه گل و طبیعت

 

طرح پتینه درختطرح پتینه گل

طرح پتینه هندسی

 

شابلون طرح هندسیشابلون طرح هندسی

 

برای دیدن شابلون های پتینه به این لینک مراجعه کنید.

  • طراحی شابلون پتینه کاری

برای طراحی شابلون پتینه کاری معمولا از طرحهای اسلیمی معماری در کنار طرحهای هندسی استفاده می‌شود. طرحها معمولا بر اساس تلفیق طرح مدرن و سنتی بدست می‌آید در برخی از طرحها میتوان نقوش اسلیمی را در ترکیب با خطوط خوشنویسی ترکیب کرد تا از لحاظ بصری حس طراوت زندگی را القا کند. برای طراحی مکانهای خاص مثل رستوران شرکت یا کافه می‌تواند از لوگوی آن کسب و کار را شابلون کرد و در پتینه آن را به کار برد.

طراحی شابلون پتینه کاری با توجه به نوع کار و پل گذاری بین محیط های تو درتو طراحی می‌شود تا شابلون با در نظر گرفتن کوچکترین جزییات ممکن طراحی شود. در طراحی ای شابلون ها از فاصله هایی به اندازه ۱۰ سانتیمتر تا کادر کار استفاده می‌شود تا بتوان کار را بر روی صفحه بدون خطا نگاشت. ما برای طراحی سعی میکنیم طرحها رو بر اساس ضخامت مناسب طرح طوری طراحی کنیم که پارگی در اثر انجام کار پیش نیاید.

اگر طرح ذهنی دارید و بر روی کاغذ پیاده کردید یا طرحی از قبل دیده بودید که کار اصلی زده شده است یا طرحی بر روی نت نظرتان را جلب کرده است می‌توانید آن را به ما بسپارید تا با بازطراحی مجدد برای شابلون آماده کنیم و بر روی متریال مورد نظر برش لیزری انجام دهیم.

  • جنس شابلون پتینه کاری

برای شابلون های مخصوص پتینه کاری می‌توان از متریالهای طلق پلاستیکی ۱ میلیمتر یا پلکسی ۱ میلیمتر استفاده کرد، در طرحهایی که پر جزییات است و خطوط کنار هم بسیاری دارد باید از پلکسی ۱ میلیمتر استفاده نمود این پلکسی ها قابلیت چندین بار استفاده و دارند و قابل شستشو می‌باشند تنها مشکل استفاده از پلکسی شکننده بودن آنها است ،پلکسی ها در جاهایی که صفحه منحنی بشود یا کرو باشد قابلیت استفاده ندارد ولی طلق های پلاستیکی ۱ میلیمتر مخصوص شابلون پتینه کاری انعطاف زیادی دارد و با دوام هستند و در صفحه های کرو و منحنی به راحتی استفاده می‌شوند تنها مشکل این نوع شابلونها در عدم طراحی پر جزییات بر روی آنها است کمترین ضخامتی که در طراحی این نوع پلاستیک ها باید در نظر گرفت، ۵ میلیمتر است. این طلق ها که به آنها هایمپک می‌گویند برای استفاده چندین باره از شابلون کاربرد دارند و همچنین قابل شستشو می‌باشند.

متریال هایمپکمتریال پلکسی

  • نحوه استفاده از شابلون پتینه کاری

برای استفاده از شابلون پتینه کاری در سطوح مورد نظر ابتدا شابلون را باید توسط چسب به صورت مورب از چهار جهت ثابت شود. برای ثابت کردن شابلون می‌توان از چسب کاغذی یا چسب شیشه ای استفاده کرد، پس از اینکه شابلون ثابت شد رنگ بتونه ای شکل را با کاردک بر روی کار می‌کشیم تا سطوح برآمده یکدستی بتوانیم داشته باشیم .پس از مدتی که کار خشک شد به آرامی شابلون را از روی کار برمیداریم. در زدن رنگ روی شابلون هیچوقت از اسپری های رقیق استفاده نکنید چون این کار باعث می‌شود رنگ به پایین شابلون نفوذ کند و کار خراب شود، برای رنگ کاری روی شابلون می‌توان از اسپری خارجی غلیظ استفاده کرد.

در بهترین حالت پاشیدن رنگ روی شابلون، از قلم یا غلطک می‌توان بر روی کار استفاده نمود تا سطح یکدست و بدون خطا بدست آید، رنگ روی شابلون را باید جوری آماده کنیم تا غلیظ باشد و بر روی دیوار یا سقف شرره نکند.

شابلون مخصوص پتینه کاریطرح پتینه کاریطرح شابلون پتینه کاری

  • تعداد دفعات استفاده از شابلون

تعداد دفعات استفاده از شابلون بسته به نوع استفاده و نوع رنگ پاشی روی کار می‌تواند از ۲۰ تا ۸۰ بار متغیر باشد .اگر تعداد خیلی بالاتر از این عدد می‌خواهید از شابلون استفاده کنید می‌توانیم از پلکسی ۳ یا ۴ میل در طرح کار استفاده کنیم تا به تعداد استفاده از کار بیفزاید. اگر هنگام کار با شابلون به محض اتمام کار شابلون تمیز و شسته شود، می‌توان به راحتی در دفعات بعد از آن استفاده کرد.

  • از شابلون پتینه کاری در کجای دکوراسیون داخلی استفاده کنیم؟

از شابلون پتینه کاری در دکوراسیون داخلی می‌توان در سقف و کف و دیوارها استفاده کرد، سختی کار در شابلون روی سقف به نسبت دیوار و کف بالاتر است. برای استفاده در سقف، شابلون ها را باید با دقت بیشتری روی سقف مهار کرد. در جاهایی از سقف که کرو کار شده است می‌توان با طراحی برا اساس نوع کرو، شابلون را طراحی کرد تا دقیق روی کار بنشیند در کنج هایی که به صورت مثلث تو رفته است می‌توان از شابلون های مثلثی با جنس هایمپک بر روی آن استفاده کرد.

سخن پایانی

شابلون های پتینه کاری در پیش بردن اهداف معماری داخلی بسیار راهگشا می‌باشند از این رو استفاده از این شابلون ها با انتخاب درست متریال شابلون و نوع طراحی آنها میسر می‌شود. شابلون های استفاده شده در پتینه کاری می‌تواند با نگهداری درست، برای استفاده مجدد مهیا شود. ابعاد این شابلون ها برای کارهای پر جزییات باید بزرگ باشد و برای کارهایی که جزییات کمتری دارند باید کوچک طراحی شوند.نهایت شیت انتخابی شابلون می‌تواند ۱۲۰ در ۹۰ سانتیمتر باشد، برای طرح های بالاتر از این ابعاد می‌توان از چند پازل با ابعاد دقیق برای نگاشت آن استفاده نمود.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر